Ontdek de kunst van effectieve busreclame. Verrijk jouw campagnes met doelgerichte boodschappen die opvallen in het stadslandschap.
Je hebt ze waarschijnlijk deze week nog zien rijden in jouw regio: lijnbussen. Ooit zelf al eens overwogen om deze bussen te gebruiken om jouw boodschap over te brengen op de mensen in de regio? Ondernemers zeggen wel eens dat hun doelgroep niet in de bus zit, en dat daarom busreclame niet interessant is. Dit is een misvatting. Doorgaans zien mensen die in de bus zitten de reclame op de bus nauwelijks. Mensen die onderweg zijn of de bus voorbij zien komen, nemen de reclame het meest waar. Deze groep is groter dan het aantal busreizigers zelf.
Wanneer is busreclame interessant voor mij?
Voordat we verder ingaan op hoe de effectiviteit van busreclame vergroot kan worden, is het interessant om te bekijken wanneer busreclame interessant voor je is. Zo zijn er verschillende manier om busreclame in te zetten. Dit kan zowel lokaal als regionaal.
Heeft jouw organisatie een boodschap die lokaal vertoond moet worden, dan is busreclame interessant. Zo kan ervoor gekozen worden om alleen op een lokale stadsbus te adverteren. Een voorbeeld hiervan is wanneer het enkel interessant is om een boodschap in Hilversum te vertonen. Dan kan ervoor gekozen worden om op een bus te adverteren die alleen in Hilversum rijdt.
Ook regionaal kan busreclame worden ingezet. Zo kan ervoor gekozen worden om te adverteren op streekvervoer. Dit zijn bussen die rondrijden door een regio. Zo zijn de bussen van Arriva inzetbaar in alle regio’s binnen de provincie Limburg. Wanneer geadverteerd wordt op één van deze regionale bussen, wordt de boodschap door de regio vertoond.
Maar hoe vaak rijdt de bus met mijn reclame dan? Dit is een vraag die vaak wordt gesteld. Een bus wordt minimaal vijf dagen in de week gebruikt. Op deze dagen rijdt een bus 12 uur rond. Dit betekent dat je boodschap elke week minimaal 60 uur zichtbaar is.
De effectiviteit van busreclame
Het is ten eerste van belang om rekening te houden met het soort bustype waarop wordt geadverteerd. In elke regio rijden verschillende soorten bussen met elk hun eigen afmetingen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat bij de ene bus het reflectorplaatje net iets hoger zit dan bij een ander. Dit moet in het ontwerp wel zijn meegenomen. Vanwege deze reden wordt per boeking een schaaltekening van de bus meegestuurd. Zo kan vooraf al rekening worden gehouden met het formaat van de bus.
Naast de afmetingen van de bus is het misschien nog wel belangrijker om de aandacht te trekken van de doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld door een boodschap te ontwerpen die de doelgroep direct aanspreekt. Daarnaast werkt het goed om felle kleuren te gebruiken. Door deze kleuren zijn mensen sneller geneigd naar de reclame te kijken.
Kleuren zoals overwegend zwart werken daarentegen een stuk minder goed. Naast dat mensen minder snel geneigd zijn om naar een zwarte reclame te kijken, heeft dit nog een nadeel. In de avond of nacht vallen dit soort reclames namelijk lastig te zien.
Tegenwoordig wordt met buitenreclamecampagnes steeds meer gebruik gemaakt van QR-codes. In veel gevallen blijkt uit ervaring dat dit niet goed werkt. Dit geldt zeker ook voor busreclame-campagnes. Mensen die busreclame zien zijn veelal onderweg en hebben geen tijd om een QR-code te scannen. Sommige mensen zitten zelf in de auto en mogen de code niet eens scannen. Daarnaast is een bus zelf ook in beweging. Hierdoor is het lastig om een code te scannen.
Kosten van busreclame
Het is niet onbelangrijk om de kosten van busreclame te behandelen. Hierbij moet gezegd worden dat de prijzen erg kunnen verschillen per positie op de bus, de looptijd van de campagne en de regio. Zo kost het €9.000,- om een jaar lang op de achterzijde van de bus te adverteren. Echter valt ook met een minder groot budget op een bus te adverteren. Zo kost het €2.475,- om 4 weken op dezelfde achterzijde van de bus te adverteren. Het is belangrijk om te benoemen dat dit de all-in tarieven zijn, exclusief btw. Hier zijn de kosten voor het aanbrengen van de reclame, de productiekosten en het verwijderen van de reclame inbegrepen.