• Direct inzicht
  • Snelle offerte
  • Prijzen zijn incl. plaatsing en drukwerk
Vragen? Bel 085 - 073 57 71

Wat zijn de verschillen tussen abri’s en mupi’s?

In deze blog worden de verschillen tussen abri's en mupi's uitgelegd. Naast de verschillen is het ook essentieel om te kijken naar de overeenkomsten tussen deze twee vormen van buitenreclame. Abri's en mupi's hebben namelijk gedurende de afgelopen 100 jaar een belangrijke positie ingenomen in het landschap van buitenreclame.

In deze blog worden de verschillen tussen abri’s en mupi’s uitgelegd. Naast de verschillen is het ook essentieel om te kijken naar de overeenkomsten tussen deze twee vormen van buitenreclame. Abri’s en mupi’s hebben namelijk gedurende de afgelopen 100 jaar een belangrijke positie ingenomen in het landschap van buitenreclame.

Wat zijn abri’s?

Het woord ‘abri’ is afkomstig uit de Franse taal en betekent letterlijk ‘schuilplaats’. In Nederland verwijst het naar de bekende bus- en tramhaltes. Het merendeel van de Nederlandse abri’s is uitgerust met postervitrines voor buitenreclamecampagnes. Binnen enkele Nederlandse gemeenten is het niet mogelijk om op abri’s te adverteren. Binnen deze gemeenten wordt bijvoorbeeld alleen gebruik gemaakt van een haltepaal in plaats van een wachthokje.

Voorbeeld van een abri-campagne
Voorbeeld van een abri-campagne uitgevoerd door Posterbuiten.nl

Wat zijn mupi’s?

Het woord ‘mupi’ is ook afkomstig uit de Franse taal, maar in Frankrijk is het een afkorting. Mupi staat voor ‘mobilier urbain pour l’information’, wat letterlijk vertaald ‘straatmeubilair voor informatie’ betekent. Mupi’s zijn losstaande panelen op strategische locaties. Deze locaties zijn zorgvuldig gekozen en bevinden zich bijvoorbeeld langs verkeersaders, nabij hogescholen of in stadscentra. Andere benamingen voor een mupi zijn europanel of infopaneel.

Voorbeeld van een mupi
Mupi voorbeeld van Posterbuiten.nl

Verschillen tussen abri’s en mupi’s.

Er bestaat één groot verschil tussen deze twee vormen van buitenreclame. Zo zijn abri’s gebonden aan tram- en bushaltes. Mupi’s daarentegen staan op strategische locaties bij bijvoorbeeld hogescholen of in drukke winkelcentra. Abri’s zijn altijd gebonden aan de route van het openbaar vervoer, terwijl mupi’s op andere strategische locaties kunnen staan.

Overeenkomsten tussen abri’s en mupi’s.

Er zijn een aantal overeenkomsten tussen abri’s en mupi’s. Zo hebben beide vormen van buitenreclame dezelfde afmetingen: 1189 millimeter bij 1750 millimeter. Bovendien zijn zowel abri’s als mupi’s ’s avonds verlicht, waardoor de advertenties ook ’s avonds zichtbaar zijn.

Misvattingen over deze vormen van adverteren.

Veel adverteerders denken dat abri-campagnes zich voornamelijk richten op mensen in het openbaar vervoer (OV). Dit is echter een misvatting. Slechts een marginaal deel van het totale aantal bereikte mensen bevindt zich daadwerkelijk in het OV. Abri’s vallen onder massa media en bereiken voornamelijk fietsers, automobilisten en voetgangers die de abri’s passeren.

Voordelen van abri’s en mupi’s.

De afmetingen van abri’s en mupi’s zijn wereldwijd hetzelfde. Dit maakt het relatief eenvoudig om een campagne, op abri’s bijvoorbeeld, internationaal uit te rollen. Er zijn geen verschillen in afmetingen per regio of gemeente. Hierdoor kunnen dezelfde uitingen worden gebruikt in bijvoorbeeld Brabant en Limburg.

Met behulp van postcode targeting kan deze vorm van adverteren specifiek worden ingezet. Bij postcode targeting wordt gekeken naar verschillende gegevens, zoals bijvoorbeeld de gemiddelde WOZ-waarde van woningen binnen een bepaalde postcode. Dit maakt het mogelijk om de campagne op een efficiëntere manier in te zetten.

Bij het plannen van locaties kan rekening worden gehouden met verschillende voorkeuren, zoals POI en POS voorkeuren. POS staat voor Point of Sale, waarbij abri’s of mupi’s dicht bij de winkel van de adverteerder worden gezocht. POI staat voor Point of Interest. Met POI wordt gericht op niche doelgroepen, zoals studenten. Bij deze doelgroep zullen abri’s en mupi’s in de buurt van een hogeschool worden ingezet.

Wil je meer lezen over abri’s en mupi’s? Dan kan dat hier. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw organisatie? Neem dan hier contact met ons op.

Lees ook deze blogs.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief